علت ایجاد ترک و خطوط روی ناخن های دست و پا چیست؟

ناخن ها درباره ی وضعیت سلامتی ما حرف های زیادی برای گفتن دارند. بیماری ها و مشکلات مختلفی، از اضطراب گرفته تا بیماری های کلیه و تیروئید، می توانند باعث ایجاد تغییراتی در ناخن ها شوند .

یکی از این تغییرات رایج ، پدیدار شدن خطوط افقی یا عمودی روی ناخن هاست. اغلب اوقات ظاهر شدن این خطوط مسأله ی نگران کننده ای نیست، اما گاهی وقت ها هم این خط ها نشانگر مشکلی جدی هستند. در ادامه خواهید دید که علت خط خطی شدن ناخن ها چیست و چطور باید این مشکل را برطرف کرد .

علت ایجاد خطوط روی ناخن ها

ناخن ها از سلول های پوستی زنده تشکیل می شوند. بنابراین با رخ دادن  یک مشکل پوستی مثل اگزما ممکن است که این خطوط شیار مانند رو ناخن ها پدیدار شوند . اگر بدن فقدان  پروتئین، کلسیم، زینک، یا ویتامین آ داشته باشد ، ممکن است این کمبود را به شکل شیار روی ناخن های دست بروز دهد.

خطوط عمودی روی ناخن

خطوط عمودی از نوک ناخن به سمت پایین و تا کوتیکول ناخن ایجاد میشوند..

در اغلب موارد شیارهای عمودی کمی روی ناخن های افراد مسن تر به وجود می آید که احتمالاً علت آن کند شدن تکثیر و تقسیم سلولی به دلیل افزایش سن است. در این فرآیند سلول های پوستی جدیدی که زیر سطح پوست به وجود آمده اند ، بالا می آیند تا جایگزین سلول های مرده ای شوند که از سطح جدا می شوند.

اگر نشانه های دیگری هم مثل تغییر در رنگ یا بافت ناخن ها وجود داشته باشد، ممکن است علت آن وجود یک بیماری یا مشکل باشد. بیماری تراکیونشیا یا دیستروفی بیست ناخن (مجموع ناخن های دست و پا) ممکن است علاوه بر ایجاد کردن شیاربر روی ناخن ها، باعث تغییردر رنگ و سفت یا حساس شدن ناخن ها شود.

کم خونی هم می تواند باعث پیدا شدن خطوط عمودی روی ناخن ها شود و به ناخن ها شکلی فرورفته یا قاشق مانند دهد به خصوص کم خونی ناشی ازکمبود آهن.

خطوط افقی روی ناخن

خطوط عمیق افقی که به آن ها خطوط بیو هم گفته می شود، اکثر اوقات نشانگر بیماری یا مشکلی جدی هستند.هم چنین  این امکان وجود دارد که تا زمانی که مشکل اصلی برطرف نشود، این شیارها مانع رشد ناخن شوند. بیماری حاد کلیوی هم ممکن است باعث ایجاد شدن این نوع خطوط روی ناخن شود . هم چنین ، اگر این شیارهای افقی روی هر بیست تا ناخن دست و پا ظاهر شده باشند، این رخداد می تواند نشانگریکی از موارد زیر باشد:

سفلیس

دیابت

بیماری تیروئید

اوریون

شیمی درمانی هم میتواند باعث ظاهر شدن این خطوط روی ناخن ها شود .

وارد شدن ضربه به ناخن ها می تواند باعث به وجود آمدن نقاط قرمز یا قهوه ای رنگی در زیر ناخن ها شود. با این حال، اگر بدون اینکه هیچ ضربه ای به ناخن هایتان وارد شده باشد، زیر آن ها لکه ی قهوه ای تیره، سیاه یا قرمزی ظاهر شده، این مسأله می تواند نشانه ی مشکلی جدی مثل اندوکاردیت (التهاب درون ‌شامه قلب) یا ملانوم (نوعی سرطان پوست) باشد .

تشخیص علت

بروز تغییرات ناگهانی و بی سابقه در ناخن ها حتماً باید توسط پزشک بررسی شود. اگر ناخن شما در اثر یک صدمه ی بدنی آسیب دیده باشد، بهترآن است که در ابتدا چند هفته ای صبر کنید تا ببینید ناخن و انگشت شما چطور بهبود پیدا می کنند و بعد در مورد مراجعه به پزشک تصمیم بگیرید.

با این حال، درصورتی که صدمه ی وارده به ناخن منجر به مشکلات زیر شده باشد، مراجعه به پزشک الزامی است.

-شکافی صاف یا بریده بریده در ناخن

-له شدن ناخن

-پاره شدن ناخن

-خونریزی زیر ناخن

هنگام مراجعه به متخصص، پزشک ناخن های شما را معاینه و در مورد نشانه های دیگر از شما سؤال می کند .

در صورتی که مشکوک به بیماری کلیوی، دیابت یا کمبود مواد مغذی باشید، ممکن است پزشک برای شما آزمایش ادرار و خون تجویز کند.

اگر معلوم شود علت ظاهر شدن خطوط روی ناخن، بیماری پوستی بوده، متخصص پوست می تواند درمان مناسبی برای شما تجویز کند.

اما اگر علت به وجود آمدن شیار روی ناخن ها نامعلوم باشد، ممکن است متخصص پوست مقداری از ناخن شما را برای آنالیز، به منظور شناسایی نشانه های عفونت به آزمایشگاه بفرستد .

شیوه درمان

از آنجایی که خطوط روی ناخن معمولاً نشانه ی مشکلات دیگری هستند، نحوه ی درمان به نوع مشکل پنهانی بستگی دارد که مسبب تغییر شکل ناخن است. برای مثال، اگر ابتلا به دیابت باعث ظاهر شدن خطوط افقی روی ناخن ها شده باشد، کنترل موفقیت آمیز قند خون ممکن است شیارهای افقی ناخن را کمتر کند.

برای درمان مشکلات پوستی ای مثل اگزما از مرطوب کننده ی دست یا پمادهای موضعی برای کاهش نشانه های اگزما استفاده می شود. اگر کمبود مواد معدنی یا ویتامین باعث به وجود آمدن این خطوط روی ناخن های شما شده باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند برای جبران این کمبود، رژیم غذایی تان را تغییر دهید یا مکمل مصرف کنید.

سوهان کشیدن ناخن هم ممکن است به صاف شدن سطح ناخن کمک کند. در مورد انجام این کار حتماً با متخصص پوست مشورت کنید. به علاوه باید مراقب باشید که هنگام سوهان کشیدن، بیش از اندازه به ناخن هایتان فشار وارد نکنید تا صدمه ی بیشتری به آن ها وارد نشود .

منبع : سایت سیمرغ

گردآوری مطلب : ح. دربندی